Death Valley, Nevada

Igår satt jag uppe i flera timmar och förtrollades av flera av jordens lägsta landytor, en av dessa är Death Valley i Nevada, USA. Där stenar utan förklaring flyttas flera hundra meter i både raka och cirkulära banor på den helt uttorkade marken vid platsen Racetrack Playa. Två stenar kan ligga nära varandra och "segla" i samma riktning tills den ena plötsligt viker av åt ett helt annat håll, medans den andra fortsätter i samma riktning. Forskare har inte listat ut vad som gör detta fenomen möjligt, det finns bara spekulationer där vind och is har att göra med förflyttningen.  Samtidigt visar andra studier att vind aldrig har mätts, på vår planet, i sånna hastigheter för att kunna flytta vissa av dessa stenar (som kan väga ungefär lika mycket som en vuxen man). Varje 2/3 år börjar stenarna röra på sig och de rör sig under en tid på tre till fyra år, innan de stannar igen. Ingen har någonsin sett stenarna röra sig och ingen vet därför hur snabbt de förflyttar sig. De bara gör det. Hårda stenar!
Death valley ligger ca 85 meter under havets yta, den varmaste uppmätta temperaturen där är 56.7 grader celcius, bara en ynka grad lägre än världsrekordet i från Libyen. 1903 startades en koppargruva i naturreservatet Death Valley, en stad som kalls Greenwater. Fram till 1906-1907 flyttade det 2000 personer till denna plats, gruvan stängdes 1913 när den inte lyckades kräma ut nog mycket för att täcka driftkostnaderna. Det var alldeles för dyrt att frakta mat och material till och från staden. Vatten fanns ingenstans i närheten och befolkningen var därför tvungna att frakta vatten för 250 dollar per tunna (i dagens valuta). Nu finns bara en spökstad kvar av vad som en gång var en civilisation. Ta mig dit!!

När jag läste om de olika platserna på jorden där marken låg under havsnivån så kunde jag inte mer än komma fram till att SAMTLIGA av dessa var helt fuckade. Till exempel; Death Valley, Döda Havet, Lake Assal, Turpan Depression, Qattara Depression, Salton Trough (1) (2) och Danakil Depression (1) (2) (3).
Det slog mig just att vi också är på en planet som ligger i rymden.

/nickenio


Kommentarer
Postat av: elisabet

jag var vid döda havet förra julen wääähooa

2009-12-18 @ 09:10:18
Postat av: Niklas

eskrytabet, visa tuttarna istället hahah

2009-12-18 @ 11:34:41
URL: http://sexkommanoll.blogg.se/
Postat av: belle

sånt är så jävla fantastiskt, så coolt. Kan inte sluta förundras av det. Death Valley är så jäkla coolt, måste med dit. och en massa andra ställen på jorden, inte bara städer, gamla/öde naturområden. Typ amazonas skulle också vara nice.



När jag är ute och går på natten och kollar upp mot stjärnorna blir jag också helt fast i den tanken som känns så omöjlig, att vi LEVER på en PLANET i RYMDEN och att vi inte ens sett en bråkdel av allt. Att vi finns. Just nu som jag sitter här finns det folk i typ Australien som kanske sitter och pissar nu....osv osv. Ja, man kan bli fast i de tankarna i evigheter. Men det är så facinerande.



Det där med stenarna hade jag dock aldrig hört om

2009-12-18 @ 18:11:16
URL: http://bellen.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0